אבחונים פסיכולוגים ופסיכיאטריים

cockerel

אבחון דידקטי

ילדים רבים חווים קשיים במהלך שנות לימודיהם בבית הספר, קשיים אשר לא מוסיפים להם לביטחון העצמי מכיוון שילד עם ציונים נמוכים כזה שלא מצליח להדביק את הכיתה בחומר סביר להניח שיחווה בעיות חברתיות כאלה או אחרות. בעבר, ילד עם קשיי למידה או אי יכולת להיבחן ולהוציא ציונים טובים היה מקבל יחס פחות משאר התלמידים בכיתה מכיוון שלא הייתה מודעות לזה כמו המודעות שישנה היום לגבי יכולות של ילדים וטיפול במצבים כאלו אך כיום ישנו אבחון דידקטי אשר בודק מהי הבעיה בדיוק ואיפה הקשיים של הילד ואיך ניתן לטפל.

מהו האבחון?

אבחון דידקטי מתייחס לאיתור לקויות למידה לקויות אשר יכולות להיות בתחומים רבים ומסיבות שונות. ישנם תלמידים עם ליקוי למידה במתמטיקה והם אינם מצליחים להבין ולפתור בעיות פשוטות אשר מוצגות לפניהם, התלמידים הללו לא יכולים להיבחן כמו כולם ולכן לאחר האבחון נקבעים להם תנאי מבחן נוחים יותר כמו הקלה בשאלות, הארכת זמן המבחן וכו'. עוד דוגמא של לקות למידה והיא בשפות. ישנם כאלו שלא מצליחים להתמודד עם שפות זרות ולא משנה כמה ילמדו אותם הם לא יצליחו להבין את החומר וגם להם יש הקלות מסוימות לאחר האבחון.

אבחון לימודי נטו

ישנו גם אבחון פסיכודידקטי אך הוא שונה בתכלית מבדיקת אבחון דידקטי. האבחון הדידקטי כפי שציינו מתמקד אך ורק בלקויות למידה שונות, לקויות למידה אשר לא מאפשרות לתלמיד להיות כמו כולם, אך אבחון פסיכודידקטי מתמקד בבעיות רגשיות אצל התלמיד ולכן האבחון לא מתבצע על ידי איש חינוך אלא על ידי פסיכולוג. במהלך האבחון שואל הפסיכולוג את התלמיד על חייו המשפחתיים והחברתיים ועוד הרבה שאלות, הכול בשביל לעלות על הבעיה הרגשית ממנה סובל הילד אשר מפריעה לו להתרכז בלימודים שלו.

ישנם אם כן אבחונים דידקטיים מה שפעם לא היה והאבחונים הללו מאפשרים לעלות על לקויות למידה אך לא על חסמים נפשיים אשר מפריעים לתלמיד ללמוד. מה שחשוב הוא להתייחס לבעיה ברצינות ולטפל בה כמה שיותר מהר בשביל הצלחתו ש הילד.

קריאה נוספת

לקויות למידה בקרב ילדים – מהם לקויות למידה, באיזה גיל הן מופיעות וכיצד ניתן לטפל בהן?

לקויות למידה במתמטיקה – בין 5 ל-8 אחוזים מכלל תלמידי בית הספר סובלים מקשיי למידה בכל הקשור להפנמת משמעותם של מספרים והיכולת לחשב אותם